UITSLAG VERKIEZINGEN 2023

Nadat de VVD de stekker uit Kabinet Rutte IV had getrokken werden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Op 22 november 2023 konden we naar de stembus, de uitslag was voor velen verrassend.

De PVV verdubbelde hun zetelaantal en de vier coalitiepartijen (VVD, D'66, CDA, CU) kregen allen een flink pak op de broek. Echt verrassend zou de winst van de PVV toch niet hoeven te zijn want de onvrede onder het volk is al jaren merkbaar, maar kennelijk hebben politici en media zitten slapen.

Hieronder de uitslag met tussen haakjes het aantal zetels vóór de verkiezingen

PVV 37 (17)
GL-PvdA      25 (17)
VVD 24 (34)
NSC 20 (-)
D'66 9 (24)
BBB 7 (1)
CDA 5 (15)
SP 5 (9)
FvD 3 (8)
PvdD 3 (6)
SGP 3 (3)
CU 3 (5)
DENK 3 (3)
Volt 2 (3)
JA'21 1 (3)
Bij1, BVNL (vh groep Van Haga) en 50PLUS (fractie Den Haan) keerden niet terug in de Tweede Kamer. De nieuwe partijen Libertaire Partij, Splinter, Piratenpartij-De Groenen, LEF – Voor de Nieuwe Generatie, Samen voor Nederland, Nederland met een PLAN, PartijvdSport en Politieke Partij voor Basisinkomen behaalden niet genoeg stemmen voor een zetel in de Tweede Kamer.

Slechts vier partijen behaalden meer zetels dan in 2021, in totaal deden er 26 partijen mee.
De definitieve uitslag wordt meestal twee weken later bekend gemaakt, in 2023 was dat op 1 december. Op 6 december werd de nieuwe Kamer geïnstalleerd.


De vorige verkiezingen waren in 2021, de opkomst was toen 78,7%, er kon toen drie dagen lang gestemd worden omdat er Corona heerste. In 2017 was de opkomst 81,9%. Het hoogste opkomstpercentage dateert van 1977 toen 88% van de kiezers opkwam.
De opkomst in 2023 was 77,7%. Een op de vier kiezers stemde op de PVV.

Rond de 13,4 miljoen mensen mochten op 22 november 2023 stemmen, dat komt neer op 91% van de bevolking van 18 jaar of ouder. Ruim 50% van de kiezers is 50 jaar of ouder. Uiteindelijk gingen er 10,4 miljoen mensen stemmen, om een zetel in de Tweede Kamer te kunnen bemachtigen had je dus zo'n 70.000 stemmen nodig.
Er werden 89 mannen en 60 vrouwen gekozen, als u denkt, ik mis er één, dat klopt, Ines Kostic van de Partij voor de Dieren is non-binair.

Een op de drie kamerleden komt uit Zuid-Holland, een op de vier uit Nood-Holland, het minste aantal kamerleden leveren Drenthe, Zeeland, Friesland en Flevoland, namelijk drie per provincie.
Er waren 19.656 blanco stemmen en 22.821 ongeldige stemmen, 107.000 Nederlanders in het buitenland staan als kiezer geregistreerd, 69.000 van hen brachten hun stem uit.
Alleen Daniëlle Hirsch van GroenLinks/PvdA stond op een onverkiesbare plaats, maar behaalde door voldoende voorkeursstemmen alsnog een zetel in de Tweede Kamer.

Één miljoen mensen (bijna 10% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen) gaven een volmacht af zodat een ander voor hen kon stemmen.

De VVD maakte vóór de verkennersfase bekend niet te zullen deelnemen aan een regering met de PVV. Uit onderzoek bleek echter dat driekwart van de mensen die lid zijn van de Liberalen, of erop gestemd hebben, graag wél deelname van de VVD zagen aan een door de PVV te vormen Regering.
GroenLinks/PvdA wil onder geen beding een Regering vormen met de PVV.

Omdat de PVV de verkiezingen won mocht het een 'verkenner' aanstellen om andere partijen te polsen of ze deel willen nemen aan een nieuw te vormen regering. De heer Gom van Strien kwam in opspraak door een akkefietje in 2009, hij gaf zijn opdracht terug waarna de PVV een nieuwe verkenner aanstelde.

PVV-leider Wilders erkende dat er bij de aanstelling van Van Strien fouten warem gemaakt omdat hij niet wist wat er speelde. Dit is dus vaak het probleem in de politiek, een 'smetje' van welke aard of omvang dan ook kan grote gevolgen hebben. In dit geval valt de PVV te verwijten dat zij niet de gehele doopceel van Van Strien hadden gelicht en hij zelf het voorval kennelijk niet de moeite waard vond om te vermelden.

Ronald Plasterk van de PvdA werd op dinsdag 28 november 2023 aangesteld als verkenner, hij ging een dag later aan de slag en meldde vrijdag 1 december meer tijd nodig te hebben. VVD, BBB en NSC praatten in wisselende samenstellingen met elkaar en de PVV onder leiding van Plasterk.
Plasterk adviseerde maandag 11 december dat VVD, BBB, PVV en NSC verder moesten praten.

Plasterk werd verzocht als informateur verder te gaan, hij accepteerde de baan. PVV, VVD, NSC en BBB spraken over de inhoud. Begin februari waren deze gesprekken afgerond, maar onder zijn leiding praatten ze verder over de inhoud, partijen spraken af geen mededelingen te doen.

Er kwam later toch wat wrevel, de vier partijen (PVV, VVD, NSC en BBB) besloten zonder Plasterk op een geheime lokatie de onenigheden te bespreken.
Op 6 februari 2024 maakte Pieter Omtzigt (NSC) bekend uit het overleg te treden, de drie andere partijen en informateur Plasterk waren verbaasd.
Omtzigt gaf die avond op televisie wél een toelichting, maar niet aan zijn mede-onderhandelaars, ondanks een verzoek daartoe van Ronald Plasterk. Omtzigt gaf aan dat de financiën hem zwaar op de maag lagen en liever steun te willen geven aan een extra-parlementair kabinet of een minderheidsregering.

Plasterk presenteerde op maandag 12 februari zijn rapport, op 14 februari debatteerde de Tweede Kamer erover. Geert Wilders was als eerste aan het woord en kondigde een nieuwe informateur aan, Kim Putters, voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER), Putters is lid van de PvdA.
Putters' voornaamste taak was om te bekijken welke kabinetsvormen er mogelijk zijn door met alle fractievoorzitters te spreken, ook die de PVV uitsluiten. Uiterlijk in de week van 11 maart zou hij met een verslag moeten komen.

In de tweede week van maart bleek dat er flinke vorderingen waren gemaakt. De vier partijen werkten aan een extra-parlementair kabinet, daarvoor zijn zij bijeen geweest op landgoed Zwaluwenberg. Kim Putters zei dat er een volgende stap in de formatie kon worden gezet.
Hij adviseerde een 'programkabinet', in feite een extra-parlementair kabinet met de helft bewindslieden uit de politiek en de helft uit het bedrijfsleven en een beknopt beleidsakkoord op hoofdlijnen.
De Tweede Kamer debatteerde over het rapport van 14 maart van informateur Kim Putters.

Op 20 maart 2024 benoemde de Tweede Kamer op voorspraak van de PVV Elbert Dijkgraaf (SGP) en Richard van Zwol (CDA) als nieuwe informateurs. Zij onderzochten de mogelijkheid of er een kabinet op basis van een akkoord op hoofdlijnen kan worden geformeerd tussen de fracties van PVV, VVD, NSC en BBB. Dijkgraaf en Van Zwol kregen hier acht weken de tijd voor.

Op woensdag 15 mei kreeg de Tweede Kamer de toegezegde brief over een nieuw te vormen regering. Ronald Plasterk was de beoogd premier, maar trok zich terug na een artikel in de NRC. Alle vier de fracties zijn akkoord met het bereikte resultaat.
Richard van Zwol (CDA) gaat zich met de formatie van een regering bemoeien, daar hebben zij zo'n zes weken de tijd voor.

Als nieuwe premier werd Dick Schoof (67) voorgedragen, voormalig topambtenaar en terrorismebestrijder bij de NCTV en AIVD.
Schoof accepteerde de baan. In de daarop volgende dagen werd een nieuw kabinet samnegesteld dat op 2 juli met de Koning op het bordes stond. De formatie heeft 223 dagen in beslag genomen.

Ministers

Partijloos
Drs. H.W.M. (Dick) Schoof
Minister-president, minister van Algemene Zaken

PVV (vijf Ministers)
M.F. (Fleur) Agema MA
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Eerste vice-minister-president

B. (Barry) Madlener
Minister van Infrastructuur en Waterstaat

M.H.M. (Marjolein) Faber
Minister van Asiel en Migratie

Drs. R.J. (Reinette) Klever
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp

D.S. (Dirk) Beljaarts
Minister van Economische Zaken

VVD (vier Ministers)
Drs. S.Th.M. (Sophie) Hermans
Minister van Klimaat en Groene Groei
Tweede vice-minister-president

D.M. (David) van Weel
Minister van Justitie en Veiligheid

E. (Eelco) Heinen MSc
Minister van Financiën

R.P. (Ruben) Brekelmans MPA, MSc
Minister van Defensie

NSC (vier Ministers)
Dr. Y.J. (Eddy) van Hijum
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Derde vice-minister-president

Drs. C.C.J. (Caspar) Veldkamp
Minister van Buitenlandse Zaken

Mr. J.J.M. (Judith) Uitermark
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Dr. E.E.W. (Eppo) Bruins
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

BBB (twee Ministers)
Mr. Drs. M.C.G. (Mona) Keijzer
Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Vierde vice-minister-president

F.M. (Femke Marije) Wiersma
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

Staatssecretarissen

Partijloos
Dr. mr. Th.H.D. (Teun) Struycken
Staatssecretaris Rechtsbescherming

PVV (vier Staatssecretarissen)
I. (Ingrid) Coenradie
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid

Drs. F.Z. (Zsolt) Szabó
Staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering

Ch.A (Chris) Jansen
Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu

V. (Vicky) Maeijer MA
Staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg

VVD (drie Staatssecretarissen)
Drs. M.L.J. (Mariëlle) Paul
Staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie

Drs. J.N.J. (Jurgen) Nobel
Staatssecretaris Participatie en Integratie

V.P.G. (Vincent) Karremans LL.M., MSc
Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport

NSC (twee Staatssecretarissen)
Drs. F.L. (Folkert) Idsinga
Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst

Mr. N. (Nora) Achahbar
Staatssecretaris Toeslagen en Douane

BBB (drie Staatssecretarissen)
E. (Eddie) van Marum
Staatssecretaris Herstel Groningen

G.P. (Gijs) Tuinman
Staatssecretaris van Defensie

ir. J.F. (Jean) Rummenie
Staatssecretaris Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

Kijk HIER voor een verklaring van politieke termen.

PROCES-VERBAAL VAN DE VERKIEZINGEN 2023 (clik)

Waarom dit platform?

Het SRP (sociaal-realistisch-platform) startte als een Internetbeweging, het is partij-onafhankelijk en wijst begrippen als 'links', 'rechts' en 'het politieke midden' af.

De politiek in Nederland kenmerkt sinds de Tweede Wereldoorlog in drie stromingen, te weten:
  1. De Christen-Democratie
  2. De Sociaal-Democratie
  3. Het Liberalisme
De PvdA, het CDA en de VVD verdelen sinds 1948 de politieke posten, als het ze uitkomt mogen kleinere partijen aanschuiven. Deze 'verdeel en heers' politiek leverde de burger de laatste decennia geen echte vernieuwingen op, wel crises.

Het sociaal-realisme richt zich op de burger, wat is werkelijk in zijn of haar belang?
Bij grote vraagstukken zal de burger om een dwingend advies moeten worden gevraagd middels een referendum waarbij de opkomst én de meerderheid minimaal 50% dienen te zijn.

Het sociaal-realisme heeft geen enkele binding met een bestaande politieke stroming.
Totdat deze website begon te publiceren over sociaal-realisme in de politiek was hier niets over te vinden.

Laat uw stem écht spreken en neem niet langer genoegen met enkele seconden democratie eens in de vier jaar.